У Полтаві зробили перший крок до підвищення тарифів на проїзд

У Полтавській міській раді 10-го січня о 14:00 починаються громадські слухання. На обговоренні – два регуляторних акти: «Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів міським електричним транспортом – тролейбусом» та «Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів у пасажирському транспорті м. Полтава».

Починається засідання зі скандалу, який влаштовує громадський активіст Ігор Головатий. Він вимагає оголосити список усіх присутніх на громадських слуханнях, обрати головуючого і фіксувати голосування. Головатий стверджує, що реєстраційні листи потім можуть прикріпити до протоколу зборів як голоси людей, які підтримали розглянуті акти.

Близько півгодини триває суперечка між Головатим та секретарем міської ради Олександром Шамотою.

Зрештою, слухання таки починаються. Начальник відділу з питань транспортних перевезень та зв’язку Євген Якуба надає слово керівнику відділу тарифної політики та моніторингу цін Людмилі Ваньковій.

Людмила Ванькова зачитала звернення перевізників, у якому пропонують збільшити тариф до 5 гривень (за проїзд у автобусі) та 3 гривні (у тролейбусі). 264 автобуси та 66 тролейбусів. До свого звернення перевізники – як приватні, так і КП «Полтаваелектроавтотранс» надали свої розрахунки. Пропонуємо, як приклад, розрахунки тарифів від «Полтаваелектроавтотранс».

У розрахунках вказано також складові, зростання цін на які змушує перевізників прохати про збільшення тарифу. З 2015 до 2019 року вартість дизельного пального зросла на 43 відсотки – з 20 гривень до 28,50; газу – із 9,75 до 19,98 гривень; електроенергії із 0,79 коп до 2 грн 65 коп, мінімальної заробітної платні – 1231 до 4173 гривні. Зросли витрати на шини, акумулятори, запчастини, ПММ до 30 відсотків.

Питома вага у тарифі вартості палива – 51,5 відсотка, заробітної платні та ЄСВ – 24,4 відсотка, ПММ, ремонтів – 14,2 відсотка. Прибуток перевізники закладають на рівні 10 відсотків. Як підсумок, пропонують встановити тариф проїзду на автобусі – 5 гривень, на тролейбусі – 3 гривні.

При цьому у обговоренні полтавець Іван Окара зауважив, що ціна дизельного пального зараз складає 24 гривні і продовжує знижуватися. А на 1 жовтня, коли у Полтаві знизили тариф до 4 гривень, ціна палива була 31 гривня за літр!

На це Людмила Ванькова зауважила, що у тариф закладають прогнозовану вартість пального, при цьому за встановленою законодавством методикою.

Після цього до трибуни, яку блокує Ігор Головатий, пробивається один із перевізників – Михайло Костов.

Він повторює, що коли суттєво зростають складові тарифу, він повинен бути переглянутий. Нагадує, що іще у 2017-му році підняли тариф до 5 гривень, але міська рада тоді зробила це у незаконний спосіб і рішення оскаржили у суді. Зараз перевізники вважають, що тариф повинні підняти хоча б до мінімального рівня. Інакше транспортну галузь міста чекає занепад.

У Києві – 8 гривень, у нас 4! У чому різниця? Так там пасажирів більше! Такого бути не може. Ми доведемо до того, що ми усі будемо ходити пішки! – висловився Михайло Костов.

Дмитро Юденко, голова громадського обєднання «Вороскол» запитав у Костова, чому перевізники не поновлюють свій автопарк і чому викидали із маршруток пільговиків, у тому числі – інвалідів.

На це Костов відповів, що тарифу у 5 гривень вистачить перевізникам лише, щоб вижити, а не розвивати транспорт. Щодо водіїв, які виганяли пільговиків, то Костов сказав, що у його фірмі був один такий водій, якого звільнили за два дні.

Виступив перед присутніми керівник «Полтаваелектроавтотранс» Євген Зайцев. Він пояснив, що підприємство подавало свої розрахунки у 2017-му році. І подає їх зараз.

За розрахунками підприємства, у тарифі на проїзд у тролейбусі (3 гривні) 68 відсотків складає заробітна платня із податками; 22 відсотки – електроенергія та 7 відсотків – запчастини. У тарифі на проїзд у автобусі (5 гривень) 65 відсотків йде на заробітну платню, 27 відсотків – на дизпаливо та 7 відсотків на запасні частини.

Виступи та обговорення тривають близько двох годин. Виступають перевізники, представники громадських організацій.

Наприкінці, у спілкуванні із журналістами, Олександр Шамота резюмує підсумок громадських слухань. І підкреслює, що їх проведення – це ще не зміна тарифів на проїзд.

– Зараз у транспортному відділі чекатимуть на письмові пропозиції від учасників слухань стосовно питання зміни тарифів. Потім розрахунки нових тарифів відправимо до Антимонопольного комітету. І якщо буде позитивний висновок, лише тоді це питання винесемо на розгляд виконавчого комітету! Хочу підкреслити, що вперше за п’ять років у Полтаві у цьому питанні ми повністю дотримуємося процедури прийняття регуляторного акту! – зауважив Олександр Шамота. 

Нагадаємо, минулого року полтавські маршрутники спочатку вимагали тарифу по 8, потім погоджувалися на тариф 6, а зараз, очевидно, згодні на тариф у 5 гривень.