Байкшерінг, уніфіковані велопарковки та 4 пілотні вулиці з велосмугами: як у Полтаві найближчим часом розвиватимуть велоінфраструктуру

Протягом найближчих кількох років у Полтаві планують запустити сервіс байкшерінгу, облаштувати велопарковки у єдиному стилі, намалювати велосмуги на чотирьох пілотних вулицях, а також поєднати велодоріжками центр міста з кількома спальними районами

Восени минулого року у Полтаві в оновленому складі розпочала роботу група з розвитку велосипедної інфраструктури. Про те, чого вдалося досягти за кілька місяців роботи у прямому ефірі на YouTube розповіли член цієї групи Євген Асауленко та радник міськвиконкому з розвитку велоінфраструктури Роман Широких.

На чотирьох пілотних вулицях облаштують велосмуги

Під час засідань робоча група обрала чотири широкі вулиці, які не потребують ремонту, де облаштують смуги для руху велосипедом за всіма правилами та нормами. Вибір випав на вулиці Яківчанську, Героїв АТО, Героїв Сталінграду та 23 вересня (частково).

Нова частина вулиці Яківчанської має велосмугу

На старій частині її ще доведеться намалювати

Під час вибору зважували на те, чи були вулиці були нещодавно реконструйовані та чи їх ширини достатньо для того, аби за чинними ДБН внести зміни в організацію дорожнього руху та облаштувати велосмуги.

Як пояснив Роман Широких, для велосмуги не достатньо просто відділити фарбою частину дороги. В ідеалі, потрібна паспортизація вулиці, а при новій розмітці її треба проводити наново. Окрім того, потрібно врахувати ширину проїжджої частини для автомобілів — бо нею пересуваються не лише легковики, а й вантажівки, яким змінених розмірів може бути замало. Тоді вони заїжджатимуть на велосмугу і створювати аварійні ситуації. Також потрібно провести геодезію вулиці, за якою можна буде робити проект організації дорожнього руху.

Такі роботи, зокрема вже провели по вулицях Яківчанській, 23 вересня, Героїв АТО та Героїв Сталінграду. Це потрібно, зокрема, щоби велосипедист став повноцінним учасником дорожнього руху і був захищений.

Далі управління ЖКГ замовило проекти організації дорожнього руху по цих «пілотних вулицях». На сьогодні підписані три договори (окрім вулиці Героїв Сталінграду) на 130 тис. грн. За ці кошти ФОП Семко Володимир Олександрович має прорахувати розташування велосмуг, розміщення дорожньої розмітки та встановлення знаків.

Карта велоактивності у Полтаві | Джерело: Strava Global Heatmap

Вибір цих чотирьох вулиць Євген Асауленко пояснив наступним чином:

— У нас частково уже є смуга на вулиці Яківчанській, а в рамках проекту її доведуть до Інституту зв’язку. Вулиця Героїв АТО потрапила до списку як нещодавно реконструйована, а вулиця Героїв Сталінграду — як її продовження. Частину вулиці 23 вересня взяли із розрахунком на те, що, що там буде скейтпарк. Кілька днів тому його почали будувати.

Полтава уже має велодоріжки на Огнівці — хоча і не без зауважень

За словами Романа Широких, за чинними державно-будівельними нормами, усі вулиці, які підлягають реконструкції, мають облаштовувати велодоріжками або велосмугами. Зараз це виконують у мікрорайоні Огнівка.

Так, під час робіт на вулиці Огнівській підрядник облаштував велопішохідну частину — ще до початку відновлення функціонування робочої групи. Одразу після закінчення робіт вона була досить небезпечна для пересування саме велосипедом. Наприклад, стирчали труби з гаражів, а гілки з дерев росли на рівні обличчя велосипедиста.

Учасники групи звернулися до УЖКГ і після цього на вулиці зробили освітлення, прибрали труби та гілки, провели роботи із закладом по шиномонтажу, який прибрав скати з проїжджої частини. Поки ще не прибрали розбитий автобус, який закриває знаки. Доріжку і далі дороблятимуть: зроблять велопереїзди біля зупинки, на заїзді до автобані та біля шиномонтажу.

Велодоріжка на Огнівці | Фото: Роман Широких

Окрім того, планується зробити розмітку на вулиці Нікітченка. Підрядник має внести корективи до існуючого плану: змістити велосипедну частину з правої на ліву сторону — ближче до проїжджої частини.

Тобто наостанок місто матиме майже повний маршрут умовно від «Універсаму» до 1-ї міської лікарні. Велодоріжки переходитимуть одна в іншу: вул. 23 вересня — вул. Героїв Сталінграду та вул. Героїв АТО — вул. Нікітченка — вул. Огнівська — вул. Симона Петлюри. На останній вулиці планується реконструкція від Огнівки до 1-ї лікарні, де також буде велодоріжка. Наразі УЖКГ замовило проект реконструкції за 1,2 млн грн.

У наступні 4 роки центр Полтави планують поєднати велодоріжками з кількома спальними районами

Частина обов’язків робочої групи — це написання Програми розвитку велосипедної інфраструктури. Це той документ, де буде запланований певний перелік заходів, які треба зробити у наступні 4 роки. Туди входять освітні, інформаційні, промоційні й інфраструктурні заходи.

Зараз робоча група проводить аналіз тих маршрутів, які зазначені у концепції розвитку велоінфраструктури та сталої мобільності міста, а також враховує побажання населення. Всі пропозиції учасники розбили на певні маршрути. У результаті вийшли напрямки:

  • Поле Полтавської битви — Біла Альтанка;
  • Поділ — Центр;
  • Алмазний — Центр;
  • Сади — Центр;
  • Дендропарк (рекреаційний);
  • Прирічковий парк (рекреаційний).

Такою має бути справжня велодоріжка Приклад правильної велодоріжки: вона не заважає пішоходам та автомобілістам

Члени групи дослідили ці маршрути і далі планують виставити пріоритетний перелік для тих з них, які увійдуть до цільової програми. Роман Широких попередив, що усі вони точно не будуть включені до реалізації у найближчі 4 роки, але можуть увійти пізніше. Додатково від програми велодоріжки облаштовуватимуться на тих вулицях, де проводитиметься реконструкція.

У 2021 році у Полтаві планує запрацювати Nextbike

Робоча група наразі має попередні домовленості про те, щоби запустити у Полтаві систему байкшерінгу на базі компанії Nextbike.

— Ми зв’язалися з представниками Nextbike в Україні. Вони відповіли, що у 2020 році запустити проект у Полтаві не зможуть, бо мають великі проекти у Києві, на які направили усі свої ресурси. Але ми домовилися із ними, що з цього літа починаємо роботу над юридичною складовою: підготуємо документи, підпишемо угоду, пропишемо етапи реалізації ініціативи. А наступного року, з весни, почнемо встановлювати систему байкшерінгу. Ініціативу впроваджуватимемо двома етапами і на співфінансуванні: 50% від загальної суми вкладе сам Nextbike, решта йтиме з міського бюджету або грантових коштів. Зараз шукаємо можливості отримати грант, — розповів Роман Широких.

За словами Євгена Асауленка, на першому етапі планується встановити 20 станцій із велосипедами, які можна буде взяти в оренду погодинно, на другому — 40 таких стійок. Під час реєстрації з мобільного додатку користувачі можуть брати велосипед в одному місці і лишати на будь-якій іншій станції. На першому етапі планується встановлення станцій в місцях найбільшого скупчення людей — у центрі міста, у спальних районах, на вузлових перехрестях, автобусних та залізничних вокзалах й біля Поля Полтавської битви.

У Полтаві планують робити уніфіковані велопарковки, на дизайн яких оголосили конкурс

22 квітня КО «Інститут розвитку міста» оголосила бліц-конкурс на розробку дизайну велопарковки. За словами Романа Широких, мета — зробити всі велопарковки біля комунальних закладів в одному стилі. Така ідея виникла на прикладі інших міст.

— У Житомирі комунальні велопарковки з такою «трубою» і логотипом міста. В Івано-Франківську такі парковки у формі літери Ф. У Миргороді є кілька стійок з літерами М, які зроблені у стилістиці вивісок над метро, — розповів радник міськвиконкому.

Учасники конкурсу мають розробити типове рішення облаштування велопарковок у місті. Для участі необхідно надіслати до 29 травня 2020 року розроблений дизайн на електронну пошту [email protected] (з приміткою Дизайн велопарковки).

Конкурс проводитиметься у два етапи:

  • І етап (20 квітня — 29 травня) — збір робіт;
  • ІІ етап (30 травня — 10 червня) — відбір кращих робіт та визначення переможців конкурсною комісією у складі робочої групи з розвитку велоінфраструктури.

У конкурсі можуть брати участь окремі фахівці, авторські колективи або юридичні особи. Учасники можуть подавати необмежену кількість робіт.

→ Вимоги до конкурсних робіт, а також критерії оцінювання викладені у Положенні про бліц-конкурс.

Конкурсна комісія обере роботу, яка буде рекомендована до взяття за основу дизайну велопарковок, для встановлення їх на території комунальної власності міста, в тому числі біля будівель комунальних організацій, підприємств та установ міста Полтава

Переможець конкурсу отримає екшн-камеру, вартістю до 7000 гривень. Роботи, які отримають друге та третє місце, відзначать дипломами та пам’ятними подарунками.

Окрім того Роман Широких розповів, що робоча група розробила карту велопарковок, велосмуг та велодоріжок Полтави. Наразі вона неповна і учасники оновлюють інформацію. Мапу оприлюднять після конкурсу або після карантину

Дарина СИНИЦЬКА, «Полтавщина»