На Полтавщині гігантською кар’єрною вантажівкою на ГЗК керують за допомогою дистанційного пульту

Журналіст 0532.ua побував на двох гірничо-збагачувальних комбінатах компанії Ferrexpo– Єристівському та Полтавському ГЗК. І дізнався: як у процесі видобування руди застосовують сучасні технології; на скільки років вистачить запасів у обох кар’єрах та яке підприємство споживає 60 відсотків електроенергії усієї Полтавської області.

Підземний видобуток, автомобілі на дистанційному пульті та 1 мільярд тон руди

Першим ми відвідуємо Еристівській ГЗК. Зважаючи на карантинні обмеження, у всіх журналістів міряють температуру, видають рукавички та респіратори. Також вже на підприємстві ми отримуємо яскраві жилети, каски та захисні окуляри.

Спершу нам демонструють новий сучасний диспетчерський центр. З нього працівники центру координують усі основні технологічні процеси видобутку та транспортування руди. У спеціальній програмі диспетчер вводить команди для роботи обладнання та контролює їх виконання. Таким чином координують рух транспорту, його навантаження та прийом видобутої маси на місцях розвантаження.

Незабаром на підприємстві планують піти іще далі – і використовувати у кар’єрах величезні вантажівки, якими керуватимуть дистанційно за допомогою спеціального пульту. Нам демонструють такий автомобіль – «Caterpillar», який може перевозити 220 тон вантажу. Діаметр коліс такої вантажівки – 2,2 метри, а за зміну він витрачає 1,5 тони пального. На ньому встановили спеціальну антену, за допомогою автомобіль приймає дистанційний сигнал.

Автомобіль вже пересувався у автономному режимі. Із серпня будемо тестувати його на полігоні, – розповідає Руслан Білоконь, керівник управління із ремонтів.

Наш диспетчерський центр дозволить запровадити управління роботою самоскидів, які рухатимуться без водія. Проте зараз іще зарано говорити про те, що ми вже зможемо обходитися без водіїв, спершу мають пройти повні випробування, , – пояснює генеральний директор комбінату Крістофер Метью Соціо.

Після цього нас везуть до Єристівського кар’єру. Розповідають про його «параметри»: протяжність – 2,5 кілометри, ширина – 1,5 кілометри, глибина – 175 метрів. Запас покладів складає близько 1,1 мільярди тон. Їх вистачить на 25 років роботи за умови, що видобуток доведуть до 28 мільйонів тон на рік. Зараз видобувають 12 мільйонів тон.

Крістофер Метью Соціо розповідає, за 25 років може змінитися чимало у робочому процесі. Приміром, може бути запущений підземний видобуток. А приблизно через 20 років кар’єри Єристівського та Полтавського ГЗК взагалі обєднаються.

600 мільйонів від Ferrexpo– у бюджет Горішніх Плавнів

Далі ми прямуємо до міста Горішні Плавні. Тут нам демонструють соціальні проекти, реалізовані за кошти підприємств із групи компаній Ferrexpo. Екскурсію для журналістів проводить міський голова Горішніх Плавнів Дмитро Биков.

Зокрема демонструє сквер із дитячими майданчиками та фонтаном, збудований за 150 мільйонів гривень. Розповідає також, що три роки тому Ferrexpo звела у місті будинок на 240 квартир під пільгову програму. До речі, на двох ГЗК працюють більше 12 тисяч жителів міста. Відповідно, підприємство є найбільшим платником податків у бюджет міста.

Загальний бюджет міста – майже 1 мільярд гривень. З них 60 відсотків – це надходження від Ферехпро, – пояснює Дмитро Биков.

Відвідуємо ми також 4-ту школу, біля якої збудували сучасне багатофункціональне поле для футболу, волейболу, баскетболу та бочі. У самій школі – класи робототехніки, сучасна лабораторія для практичних робіт, повністю технічно оснащений кабінет географії із інтерактивною дошкою та глобусом, що розмовляє. І ще чимало усього, що дозволяє місцевим школярам отримувати повноцінну сучасну освіту.

Полтавський ГЗК споживає 60 відсотків усієї електроенергії області

Ще більше враження на нас справляє кар’єр Полтавсього ГЗК. Він майже втричі глибший за Єристівський. Має 6 кілометрів у довжину, 2 кілометри у ширину та понад 400 метрів глибини у південній частині. Щодня у ньому працюють більше 40 кар’єрних вантажівок.

Загалом на Полтавському ГЗК працюють більше 7200 людей. Ще 2000 залучають у якості підрядників. Підприємство має на своїй території 185 кілометрів залізниці, якими рухаються 14 електровозів та 6 тепловозів. До речі, на ГЗК приходяться 60 відсотків електроенергії, яку загалом споживає Полтавська область. Про це журналістам розповідає перший заступник голови правління Володимир Іванов.

При цьому підприємство й найбільшим виробником та експортером залізорудних окатків серед країн колишнього СРСР. У 2019-му році компанія Ferrexpoвиробила 10,5 мільйонів тон залізорудних окатків, які експортували до Німеччини, Туреччини, Китаю, Японії, США, Південної Кореї та інших країн світу. Цього року виробництво планують збільшити на 1 мільйон тон.

– Наш бюджет передбачає виробництво 11,5 мільйонів тон окатків у 2020-му році. Поки що ми рухаємося в рамках бюджету, – розповідає під час пресконференції голова правління ПГЗК Віктор Лотоус.

При цьому він відзначає, що незважаючи на таке потужне виробництво Горішні Плавні посідають 1 місце за чистотою повітря серед 39 промислових міст України. І додає, що іноземні партнери компанії завжди проводять аудит щодо умов виробництва продукції. Якби вони не відповідали екологічним нормам, окатки просто не купували б.

Різні моменти екскурсійної подорожі – у нашому відеозвіті. 

[embedded content]

Нагадаємо, раніше у Горішніх Плавнях міг з’явитися напис, як у Голлівуді.

Бажаєте отримувати найважливіші новини Полтави у месенджер? Підписуйтеся на наш Telegram